Pages

Monday 16 September 2013

ZAHID HAMIDI: Bumi MALAYSIA tak terima jasad Chin Peng!!

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi berkata golongan veteran polis dan tentera masih berasa benci pada bekas pemimpin Parti Komunis Malaya Chin Peng yang meninggal dunia dalam buangan di Thailand hari ini... Katanya, golongan tersebut pastinya tidak akan dapat menerima sekiranya terdapat sebarang usaha untuk membawa pulang mayat atau abu mayat Chin Peng ke negara ini.Kematian Chin tidak dapat memadamkan rasa kebencian kepada mendiang terutama di kalangan  balu-balu polis dan tentera kepada ketua pengganas komunis yang telah mengorbankan ramai pejuang-pejuang negara yang terdiri dari polis dan tentera semasa darurat.
"Tidak mungkin veteran polis dan tentera menerima mayat atau abunya sekalipun untuk dikebumikan di Malaysia," katanya dalam kiriman SMS kepada Malaysiakini. Mengulas lanjut, Zahid yang juga naib presiden Umno berkata Chin Peng bukan perjuang kemerdekaan seperti yang didakwa sesetengah pemimpin politik dan NGO. penulis beranggapan tindakan dato seri wajar atas alasan2 yang munasabah..kita perlu ingat  jenazah  rakan Chin Peng, Rashid Maidin, yang turut dikebumikan di Thailand.Tiada alas an jika nak bawa abu chen peng balik .. kalau handak juga penulis mencadang kan gali kubur Rashid maidin bawa pulang jenazah Nye juga..

penulis berharap kerajaaan bertegas dalam isu ni demi menjaga perasaan perjuang2 malayasia yg terdahulu...
Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua, 90 meninggal dunia di hospital di ibu negara Thailand itu pagi ini. Biar la jasad Nye bersemadi disana... jagn dilayan desakan setgh2 pihak yang cuba memporlitikkan isu ni...

wasssalamm...

No comments:

Post a Comment