Pages

Sunday 22 September 2013

Isu Abu Mayat Chen Peng akan diseludup ke malaysia ??!!

 
Desas desus kian hangat di perkatakan, apa bila ada  sesetengah pihak yang akan berusaha mati-matian membawa pulang  ABU mayat perjuang kemerdekaan bagi mereka ke Malaysia.
Penulis tertarik  dengan isu ini.. persoalan Nye mengapa kah mereka bersungguh-sungguh ingin membawa abu itu pulang ke Malaysia.. benar kah ia akan terjadi atau sekadar gimik politik dari pihak pembangkang... lenchai tidak tahu di mana kah kewajaran yang patut di ambil kira atas dasar apa abu mayat ketua pengganas komunis ini hendak bersemadi di bumi bertuah Malaysia .

Apa yang lenchai tahu pembakaran mayat ketua penganas ini akan berlaku pada minggu hadapan,  namun rakyat di negara ini perlu mempertimbangkan secara rasional kesannya jika abu mayatnya itu dibawa masuk ke dalam Negara.

Mungkin ada sesetengah pihak cuba mempolitikkan isu ini demi kepentingan individu.. ataupun saja ingin menganggu emosi rakyat di sini terutama orang-orang melayu."Beliau 'Chin Peng' pemimpin PKM, di Malaysia masih ada begitu ramai keluarga yang ada kisah-kisah hitam dengan PKM.
 

Walaupun  kerajaan sudah menandatangani Perjanjian Damai Hatyai pada 1989 di antara kerajaan dan PKM ketika itu, namun kerajaan masih memikirkan risiko jika abu mayat itu disemadikan di sini.
 
Baru-baru ini pakar perlembagaan Aziz Bari berkata kerajaan sepatutnya memenuhi janji yang telah dimeterai dengan Parti Komunis Malaya dan tidak menangguk di air yang keruh dalam isu kematian bekas pemimpin parti tersebut, Chin Peng, untuk manfaat politik..

Menurutnya, kerajaan akan kehilangan kewibawaan jika mereka terus mungkir janji dengan PKM, itu sebahagian dari pandangan Aziz Bari.
 
Sementara itu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata berkata kerajaan tidak akan mempertimbang sebarang permintaan daripada anggota keluarga Chin Peng supaya mayat bekas pemimpin PKM itu dibawa pulang ke negara ini untuk urusan pengebumian.

Katanya kerajaan sangat prihatin dengan kesan mendalam dan trauma yang masih berlaku kepada keluarga mangsa pemberontakan PKM yang terkorban ketika itu. lenchai harap kerajaan tetap dengan pendirian ini.. Kesan Nye cukup mendalam jika kita mengikut kata-kata pihak yang tidak bertanggjwap. Mayat abu cheng peng bukan di bumi bertuah Malaysia ini.. tiada tempat beliau di sini.. biar la abu beliau bersemadi di Negara jiran itu.

Kita tonton pula komen bernas dari saudara Khairul Azwan Harun (Azwan Bro) CALON NKP MALAYSIA mengenai isu kematian Chin Peng itu

 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment